יום ראשון, 3 ביוני 2012

הגירה בלתי-חוקית באנגליה: ראיון עם שרת הפנים האנגלית


נושא המהגרים הבלתי-חוקיים בישראל עלה לכותרות לאחרונה בעקבות מקרה אונס מחריד במיוחד (ופשעים נוספים) שאירע בדרום תל-אביב. אך נושא זה מעסיק את אירופה ועוד יותר מכך את ארה"ב מזה כמה שנים, ואף אני עסקתי בו כאן בבלוג. ההגירה הבלתי-חוקית מאיימת על הלכידות והזהות של המדינות, מהווה תחרות כלכלית בלתי-הוגנת, הפוגעת במיוחד בשכבות החלשות ביותר במדינות אלו וכמובן – היא בלתי-חוקית.  כאן ברצוני להביא תקציר של ראיון עם שרת הפנים הבריטית, תרזה מאי, שהתייחסה בחריפות לנושא ההגירה בכלל וההגירה הבלתי-חוקית בפרט. הראיון הופיע בעיתון הבריטי "הטלגרף" לפני כשבוע והוא מעניין מבחינה זו שהוא מראה כיצד מדינה מערבית אחרת מתייחסת לנושא מורכב זה:

לפי הנתונים הרשמיים,  ההגירה נטו לאנגליה עדיין עומדת על רבע מיליון איש בשנה, הרבה מעל ה"עשרות אלפים לשנה" שהבטיחה השותפה הבכירה בקואליציה, המפלגה השמרנית. המראיין שואל את שרת הפנים מדוע המספרים לא ירדו והיא מאשימה קודם כל את מפלגת העבודה שגרמה לבעיה להגיע למימדים כאלה. לטענתה, הקואליציה השמרנית עושה מאמצים רבים לצמצם את מספר המהגרים ע"י הגבלות על סטודנטים וצמצום כמות אשרות העבודה המונפקות, כך שבעתיד הקרוב מספר המגרים החוקיים צפוי לרדת. עם זאת, היא לא הסכימה להבטיח שהמספרים אכן ירדו ל"עשרות אלפים מדי שנה". תחת זאת, היא אמרה, הדגש של הממשלה הוא על טיפול במהגרים הבלתי חוקיים, נושא בו היא מתבטאת בחריפות בלתי-אופיינית: "המטרה היא ליצור באנגליה סביבה מאד עוינת לאלה הנמצאים במדינה באופן בלתי-חוקי" אומרת שרת הפנים.
שרת הפנים הבריטית סיפרה שהממשלה עובדת כדי למנוע מהמהגרים הבלתי-חוקיים גישה לעבודה, מגורים, ושירותים שונים כולל שרותי בנקאות: "איננו רוצים מצב שבו אנשים חושבים שהם יכולים לבוא לפה ולהישאר בגלל שיש להם גישה לכל דבר שהם זקוקים לו," אמרה השרה. משרד ההגירה ומשרד האוצר החלו להחמיר מאד עם חברות המעסיקות מהגרים בלתי-חוקיים. משרד העבודה והרווחה החל לנקוט גישה של "אפס סובלנות" כלפי בקשות לסעד, ורשויות מקומיות סוגרות מקלטים בלתי-חוקיים.  רשות הגבולות הבריטית, בשיתוף עם מלכ"ר העוסק במניעת הונאות כלכליות, החלה לחשוב על סגירת חשבונות בנק פרטיים. שרת הפנים אמרה: "אנו נדון עם מוסדות פיננסיים על סגירת החשבונות של אנשים שאין להם שום זכות להיות כאן. אם אנו רוצים ליצור סביבה עוינת למהגרים הבלתי-חוקיים...מניעת גישה לשירותים פיננסיים היא חלק מהעניין".

חלק מהמבקרים מטילים את האחריות לבעיית ההגירה על האיחוד האירופי וחופש התנועה הקיים ברחבי האיחוד, אך שרת הפנים אומרת שמשיחות שהיא ערכה לאחרונה עם עמיתיה באירופה, היא מתרשמת שהאווירה משתנה: "דיונים בתוך אירופה מתחילים להתמקד בנושא ההגירה כמשהו שחייבים לחשוב עליו ולעשות משהו לגביו. ברחבי האיחוד האירופי, אנשים מכירים במידה הולכת וגוברת בצורך למנוע שימוש לרעה בחופש התנועה."
הכתב שואל: "ומה יקרה אם האיחוד הכלכלי יתמוטט ואלפי מהגרים כלכליים ינוע צפונה, מיוון וספרד? האם אנגליה יכולה להגביל את הגעתם למדינה באופן חוקי?"
השרה עונה: "כמו בכל חלק אחר של הממשלה, זה נכון שאנחנו מכינים תכניות חירום למצב כזה. אנחנו עובדים על זה."  מעבר לכך השרה לא הייתה מוכנה להתחייב.

השורה התחתונה של יואב:
1 – לפי מפקד האוכלוסין האחרון שנערך בשנת 2010, אוכלוסיית אנגליה מונה כ-65 מיליון איש,כולל ווילס וסקוטלנד. רבע מיליון מהגרים חוקיים בשנה מהווים פחות מחצי אחוז מהאוכלוסייה. האם זו סיבה לדאגה? מסתבר שכן, לפחות עבור האנגלים.
2 – מספר המהגרים הבלתי-חוקיים באנגליה מוערך בכחצי מיליון איש – אולי אחוז מהאוכלוסייה, אם כי כמובן קשה מאד לדעת את מספרם המדויק.
3 – היה מעניין לראות שאנגליה מתכוננת לתסריט אימים של התפרקות איזור היורו שילווה בהגירה המונית לצפון אירופה, כולל אנגליה.  החוקה של האיחוד אוסרת על הגבלות תנועה, כך שלא ברור כיצד אנגליה תוכל להתגונן באופן חוקי מפני גל הגירה שכזה. עם זאת, שרת הפנים רמזה לכך ש"בעיתות חירום" ניתן יהיה להתעלם במידת מה מהוראות החוק.
4 –  ברור שנושא ההגירה קשור לגלובליזציה, ובעצם למאבק המתרחש מאז שנות התשעים בין אלו הדוגלים בגלובליזציה וביטול מדינת הלאום, לבין אלו הטוענים שללא מדינת הלאום תשרור אנארכיה. טיעוני שני הצדדים מופיעים מדי פעם בתקשורת הישראלית כך שאין טעם לחזור עליהם כאן, אבל בעיני מעניין וחשוב לבחון כיצד המטוטלת נעה גם באירופה, בין לאומיות וזהות מקומית, לבין הנסיון לגבש זהות אוניברסאלית ומשטר פוליטי עולמי.

יואב תרגומים מציע תרגום אינטליגנטי עם שירות אישי ואמין


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה