יום ראשון, 5 בספטמבר 2010

המלחמה בסמים - האם ענישה חמורה עוזרת או מזיקה?

המלחמה בסמים הפכה זה מכבר לחלק מחיי היום יום שלנו בדמות מסעי פרסום, חקיקה והצהרות של אנשי חינוך ופוליטיקאים על "הנגע" של הסמים שיש "לבער". בהקשר זה נתקלתי לאחרונה בשני מחקרים על מדיניות ממשלתית כלפי סמים בשתי מדינות שונות (דרך הבלוג של המכון לענייני כלכלה , ארגון בריטי).


המדינה הראשונה היא בריטניה, שם נהוגה ענישה חמורה מאד. למשל, על שימוש פרטי בסמים, כמו עישון קנאביס (חשיש), ניתן לקבל עד חמש שנות מאסר, כשהענישה מחמירה בהדרגה עם סוג הסם. העונש על סחר בסמים בבריטניה יכול להגיע גם למאסר עולם.
ד"וח שהוכן עבור ממשלת בריטניה בשנת 2007 בחן את השפעת מדיניות הממשלה על השימוש בסמים ומצא ששיעור השימוש בסמים מכל הסוגים באנגליה הוא הגבוה ביותר בכל אירופה, ושיעור התמותה מסמים באנגליה הוא השני הכי גבוה באירופה (הדו"ח המקורי הוא באנגלית והוא ניתן להורדה כאן). הדו"ח מגיע למסקנה שמדיניות הענישה החמורה באנגליה איננה מביאה לירידה בשימוש בסמים אלא להיפך, והיא אפילו איננה מורידה את מחיר הסמים בשוק. כלומר הן הביקוש והן ההיצע ככל הנראה לא מושפעים ממדיניות הענישה המחמירה שאנגליה נוקטת בה.

השאלה היא מה האלטרנטיבה? ובכן, פורטוגל ניסתה את ההיפך. בשנת 2001 הממשלה בפורטוגל החליטה ששימוש ואחזקה בסמים לצרכים פרטיים לא יהוו יותר עבירה פלילית אלא עבירה מנהלית. דו"ח מחקר של מכון קאטו (מכון אמריקאי, הדו"ח המלא באנגלית ניתן להורדה כאן) משנת 2009 בחן את התוצאה של המהלך הזה והגיע למסקנות מפתיעות וחד- משמעיות: השימוש בסמים מכל הסוגים ירד בצורה דרמטית בקבוצת הגילאים הקריטית לנושא זה - בני נוער (גילאים 13 עד 18). כמוכן נרשמה ירידה משמעותית בתחלואה ותמותה מסמים. מחברי הדו"ח מייחסים את הירידה הזו לכך שעם ביטול ההיבט הפלילי של סמים נעשה נוח יותר למשתמשים לבקש עזרה מהשלטונות, להצטרף לטיפולים ולזכות בהסברים  וכלים על שימוש בטוח בסמים. כמובן, ההוצאה הממשלתית בפורטוגל על בתי משפט ובתי כלא ירדה, לצד ירידה בהוצאות על תחלואה מסמים. לעומת זאת המאסר של משתמשים בסמים באנגליה היווה אחד הגורמים להתפוצצות אוכלסיית בתי הכלא שם (ואל תשאלו אילו פתרונות האנגלים מצאו לבעיה - זה נושא למאמר אחר).
הדו"ח של מכון קאטו כולל גם טבלה משנת 2008, המשווה את השימוש בסמים, אלכוהול וטבק בין מדינות שונות בעולם. כיון שהטבלה כוללת את ישראל אני מצרף אותה כאן. אפשר לראות שישראל נמצאת במקום לא רע (אם אפשר להתבטא כך בנושא שכזה) מבחינת השימוש בחומרים אלו - מעט נמוך ממדינות אירופה. מה שבולט הוא שיעור גבוה מאד של שימוש סמים בארה"ב - הרבה יותר מכל מדינה אחרת, וזאת למרות מדיניות ענישה מחמירה ביותר.


בסופו של דבר הדו"ח של מכון קאטו מגיע למסקנה שענישה פלילית בתחום של סמים איננה מועילה ושעדיף להתייחס לשימוש בסמים כאל בעיה בריאותית ולא כאל בעיה פלילית. כך קל יותר לאנשים, ובייחוד לבני נוער, לקבל מידע מדויק בנושא, וקל יותר למשתמשים בסמים לקבל את העזרה שהם כל כך זקוקים לה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה